Ahad, 25 Januari 2015

Sejarah Sekolah

Pembinaan sekolah oleh kerajaan telah dimulakan pada tahun 1971 di tanah seluas 4.19 ekar. Pembinaan sebuah bilik darjah, sebuah rumah guru dan 2 unit tandas menelan kos sebanyak RM14,500.00 Pada tahun 1972, 2 buah lagi rumah guru baru dibina. 

Pada jam 3 petang, 6 Julai 1973, bangunan bilik darjah yang telah dibina menggunakan kayu dengan kerjasama penduduk kampung telah roboh akibat ribut. Murid-murid tidak dapat meneruskan pelajaran selama beberapa bulan sehinggalah sebuah bangunan sementara dibina oleh penduduk kampung menggunakan saki-baki bangunan yang telah roboh itu. Walaubagaimanapun apabila hujan turun, bilik tersebut akan dipenuhi dengan air.

Oleh itu, pada tahun 1974 pihak Jabatan Pendidikan Sabah telah membina gantian 2 buah bilik darjah dan 2 unit tandas baru dengan kos RM23,000.00. Sekolah baru yang berlantaikan simen itu telah siap dibina pada tahun 1975. 

Pada tahun tersebut, bilangan murid yang mendaftar masuk meningkat sehingga 110 orang. Keadaan ini telah menyebabkan kesesakan bilik darjah dan kekurangan rumah guru. Bagi mengatasi masalah itu, penduduk kampung telah mengadakan kutipan wang dan gotong-royong untuk mendirikan sebuah bangunan sekolah dan dua buah rumah guru.
 
Akhirnya, pada tahun 1984 Jabatan Pendidikan Sabah telah membekalkan bahan mentah bagi pembinaan 3 buah bilik darjah dan 2 unit rumah guru yang dibina secara gotong-royong oleh penduduk kampung. Bangunan ini dirasmikan oleh Y.B. Marcel Leiking, wakil rakyat kawasan Inanam.

Pada tahun 2000, pembinaan 3 buah bilik darjah dan 2 unit rumah guru baru telah dilaksanakan. Bangunan Prasekolah pula telah dibina pada tahun 2007 dan menerima pelajarnya yang pertama pada tahun 2009.

Sekolah ini pernah mendapat tempat ketiga Anugerah Kualiti Y.B. Menteri Pendidikan Tahun 2000 bagi Kategori Sekolah Pedalaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...